EZ Electric Power Steering gebruikt voor alle conversies elektrische stuurbekrachtigingshuis zoals toegepast in moderne auto’s, voornamelijk geproduceerd door Koyo en NSK. Beiden zijn Japans fabricaat. Het voordeel van deze units is dat er diverse veiligheidsfuncties zijn ingebouwd waardoor er gemakkelijk een TÜV-goedkeuring op te verkrijgen is. Bij een eventuele uitval van de elektronica stuurt de auto exact als voor de ombouw naar stuurbekrachtiging. Bovendien gebeurt dit zeer geleidelijk, zoals bij een oude buizenradio (na 1 à 2 seconden); hierdoor neemt de stuurbekrachtiging geleidelijk af en ontstaat er geen schrikreactie aan het stuur als de unit tijdens een bocht zou uitvallen. In het onwaarschijnlijke geval dat een elektromotor zou vastlopen is er een slipkoppeling in de overbrenging aanwezig die er voor zorgt dat de besturing nooit vast kan lopen.
Onze werkwijze
EZ Electric Power Steering ontwikkelt voor elk type auto een metalen montageframe. Bij het prototype wordt dit frame met de hand gebogen, geboord en gelast (alleen het frame, niet de auto!) waarna het definitieve ontwerp door een CAD-tekening op de computer wordt geplaatst. Daarna wordt het frame laser gesneden en in de juiste hoeken gezet. Het uiteindelijke frame heeft dan diverse stelmogelijkheden om de grote toleranties bij klassieke auto’s op te vangen. De input- en outputassen hebben aan de uiteinden de originele uitwendige splinever-bindingen waardoor het originele stuur en stuurhuis gebruikt kunnen worden. De andere kant van de assen hebben inwendige splines die aansluiten op de stuurbekrachtigingsunit. Hierdoor is altijd een betrouwbare bevestiging gewaarborgd. De ECU (Electronic Control Unit) en de torsiesensor, die de mate van bekrachtiging regelen, worden door ons aangepast zodat deze perfect passen bij het stuurkarakter waarvoor wij de set ontwikkelen. De moderne ECU’s werken met CAN (Controller Area Network)-bus datasignalen die in een klassieke auto niet aanwezig zijn. Hiervoor heeft EZ Electric Power Steering een interface ontwikkeld die het motortoerental, snelheidssignaal en stuurhoek van de CANbus nabootst en daarmee de ECU aanstuurt. Het snelheidsignaal kan kunstmatig, via GPS of door een snelheidsadapter op de kilometerteller gerealiseerd worden.
Motor sport
We krijgen regelmatig aanvragen voor rallyauto’s. De stuurinrichting van deze auto’s worden extreem belast. Hier hebben we onze stuurbekrachtiging uiteraard op aangepast.
Voor deze nichemarkt hebben we extra afstelmogelijkheden ontwikkeld met een geïntegreerde koeling voor de elektromotor en de control unit.
Vooroorlogse auto’s (Pre-war systemen)
Met trots kunnen we mededelen dat een van onze laatste ‘obstakels’ ook is overwonnen: stuurbekrachtiging voor vooroorlogse voertuigen met behoud van alle stuurfuncties. Bij veel pre-war voertuigen lopen er mechanische bedieningen (voor o.a. de gasklep, voorontsteking, demping, verlichting of het brandstofmengel) door de stuur-as. Deze functies worden bediend door een “stator tube” die de bediening stil laat staan terwijl het stuur draait. In deze stator tube draaien vaak zelfs nog drie andere buisjes in elkaar voor de overige bedieningen. Om elektrische stuurbekrachtiging in de kolom in te bouwen, hebben we een kolom nodig met een holle as. Daarom was het nodig om een nieuw systeem te ontwikkelen. Dit is overigens niet alleen toepasbaar op vooroorlogse modellen, maar ook op jongere auto’s met een holle stuur as.
Het systeem kan worden geleverd als kit met adapters die het mogelijk maken de unit in de originele stuurkolom te monteren. Voor verschillende modellen leveren we een complete vervangingskolom. In de meeste gevallen is het mogelijk de originele stuurinrichting weer in de originele staat te brengen. Het stuurhuis moet voor de ombouw naar elektrische stuurbekrachtiging uiteraard in goede conditie zijn. Wij controleren of dit het geval is, en indien nodig bieden wij ook een revisie service aan.
Op het moment hebben wij al ruim 130 voertuigen voorzien van dit nieuwe pre-war systeem. Hieronder zijn Vintage en Derby Bentley modellen, de Rolls Royce Phantom, de Cadillac V16, Packards, Cords, Lagonda’s, de Alvis Speed 20 en 25 en de Mercedes 540 K.
Automerken