In 1963 richtte de Italiaan Ferruccio Lamborghini (1916–1993) het berdijf ‘Automobili Ferruccio Lamborghini S.p.A.’ op. Zijn doel was om een ​​verfijnde grand touring-auto te produceren om te concurreren met grote merken zoals Ferrari. Het prototype van de Lamborghini 350 GTV werd geassembleerd in de tractorfabriek van Lamborghini, aangezien de autofabriek in Sant' Agata nog in aanbouw was. De eerste Lamborghini werd voor het eerst aan het publiek gepresenteerd op de Autoshow van Turijn in 1963 op een zeer kleine stand, die visueel werd vergroot door een spiegel aan de muur.
De Miura werd oorspronkelijk bedacht door het ingenieursteam van Lamborghini, dat de auto in zijn vrije tijd ontwierp tegen de wensen van oprichter Ferruccio Lamborghini in, die de voorkeur gaf aan krachtige maar rustige grand touring-auto's boven de raceauto-afgeleide machines van lokale rivaal Ferrari. Toen de ontwikkelings-mule echter aan Ferruccio werd getoond, gaf hij toestemming om de ontwikkeling voort te zetten.
De Espada werd geïntroduceerd op de Autoshow van Genève in 1968, samen met de Islero. Het was een vierzits GT en werd aanvankelijk verkocht samen met de Islero en de Miura met middenmotor. De Espada en de Islero vervingen beide de 400 GT 2+2 en hadden vergelijkbare mechanische onderbouwingen, waarbij de Espada een visueel gewaagder alternatief was voor de relatief conservatieve en discrete Islero.
De Spaanse naam "Espada" betekent zwaard, verwijzend naar het zwaard dat de torero gebruikt om de stier te doden
Lamborghini Espada
Het eerste prototype van de Lamborghini Countach was de LP500, die werd tentoongesteld op de Autosalon van Genève in 1971 en later werd gebruikt voor pre-productietests en ontwikkeling door de fabriek. De Countach werd geproduceerd van 1974 tot 1990. Het is een van de vele exotische ontwerpen die zijn ontwikkeld door het Italiaanse designhuis Bertone, dat de scherp gehoekte Italiaanse vorm ontwierp en populariseerde.
De ontwikkeling van de Countach werd geïnitieerd door Ferruccio Lamborghini met als doel een opvolger van de Miura te creëren. De Miura werd na zijn introductie in 1966 breed geprezen, maar in 1970 waren er nieuwe concurrenten op de markt gebracht, waaronder de Ferrari Daytona, de Miura begon inmiddels ouder te worden.
Stanzani en Ferruccio Lamborghini waren het erover eens dat de opvolger van de Miura een mechanisch ontwerp vereiste dat de best mogelijke prestaties mogelijk maakte, evenals een carrosserie die zowel aerodynamisch efficiënt als esthetisch gedurfd was. Deze principes vormden de ontwikkeling van de Miura en maakten het commerciële succes van dat model mogelijk. Ondanks de voorkeur van Lamborghini voor comfortabele grand tourers, erkende hij de commerciële waarde van een meer compromisloze sportwagen als de Miura en gaf hij Stanzani's team toestemming om de grenzen verder te verleggen met het LP112-project. De resulterende Countach nam succesvolle aspecten van de Miura over, zoals de middenmotor, achterwielaandrijving en veel nieuwe technische en stijlinnovaties. Het technische team van Lamborghini pakte verschillende gebreken in het ontwerp van de Miura aan, verbeterde de stabiliteit bij hoge snelheid en verminderde het overstuur bij het optillen, en pakte de beperkte toegang voor onderhoud, ongelijkmatige gewichtsverdeling en koelingsproblemen aan die kenmerkend zijn voor de dwarsgeplaatste motor van de Miura.