De Land Rover werd in 1947 door de Rover Company bedacht. Voor de oorlog produceerde Rover luxe auto's, maar na de oorlog was er geen vraag meer naar. De oorspronkelijke fabriek van Rover in Coventry was tijdens de oorlog gebombardeerd, waardoor het bedrijf gedwongen was te verhuizen naar een enorme fabriek die vlak voor de oorlog in Solihull bij Birmingham was gebouwd. Deze fabriek stond inmiddels leeg, maar het helemaal opnieuw opstarten van de autoproductie zou financieel niet haalbaar zijn.
Maurice Wilks, de hoofdontwerper van Rover, kwam met een plan om een licht landbouw- en bedrijfsvoertuig te produceren, met een soortgelijk concept als de Willys Jeep die in de oorlog werd gebruikt, maar met de nadruk op gebruik in de landbouw. Hij werd geïnspireerd door zijn eigen ervaring met het gebruik van een leger Jeep op zijn boerderij in Anglesey, Noord-Wales. Zijn ontwerp voegde een aftakas functie (PTO,PowerTake Off) toe, omdat er een gat in de markt was tussen jeeps en tractoren (die deze functie aanboden maar minder flexibel waren als transportmiddel).
Het eerste prototype had een onderscheidend kenmerk: het stuur was in het midden van het voertuig gemonteerd. Het werd daarom bekend als de "Centre steer". Hij werd gebouwd op een Jeep-chassis en gebruikte de motor en versnellingsbak van een Rover P3 sedan. De carrosserie werd met de hand gemaakt uit een aluminium/magnesiumlegering genaamd Birmabright, om te besparen op staal, dat na de oorlog gerantsoeneerd was. De kleurkeuze werd bepaald door militaire overtollige voorraden vliegtuigcockpitverf, dus vroege voertuigen waren alleen in verschillende tinten lichtgroen verkrijgbaar.
Land Rover Centre Steer
De Land Rover was ontworpen om slechts twee of drie jaar in productie te blijven om wat cashflow en exportorders voor de Rover Company te verwerven, zodat de productie van luxe auto's opnieuw kon worden opgestart. Toen de autoproductie eenmaal opnieuw op gang kwam, werd deze echter ruimschoots overtroffen door de off-road Land Rover, dat zich ontwikkelde tot een eigen merk dat vandaag de dag nog steeds succesvol is.
De eerste Land Rover ging in 1948 in productie, die later de Series I werd genoemd. Deze werd gelanceerd op de Autosalon van Amsterdam. Hij is ontworpen voor landbouw- en licht industrieel gebruik, met een stalen kokerbalk chassis en een aluminium carrosserie.
Land Rover Series 1 op de AutoRai in Amsterdam
De opvolger van de Series I was de Series II, die geproduceerd werd van 1958 tot 1961. Hij werd geleverd met een wielbasis van 88 inch of 109 inch (normaal gesproken de 'SWB' en 'LWB' genoemd). Dit was de eerste Land Rover die wat aandacht kreeg van de styling afdeling van Rover.
De Series III onderging veel veranderingen toen Land Rover het ontwerp bijwerkte als antwoord op de toegenomen concurrentie. Dit was het eerste model met synchromesh op alle vier de versnellingen. In overeenstemming met de trends van het auto-interieurontwerp van begin jaren zeventig, en de hogere veiligheidseisenveiligheid, werd het eenvoudige metalen dashboard van eerdere modellen gewijzigd om een nieuw gegoten plastic dashboard te accepteren. Het instrumentenpaneel, dat voorheen centraal was geplaatst, werd naar de bestuurderszijde verplaatst.
De Land Rover Defender (aanvankelijk geïntroduceerd als de Land Rover 110 in 1983) werd in de jaren tachtig ontwikkeld uit de originele Land Rover Series. Hoewel de Defender dus geen geheel nieuw ontwerp was, bevatte hij aanzienlijke veranderingen in vergelijking met de Series 3 Land Rover, zoals schroefveren voor en achter, in tegenstelling tot bladveren met een hoge capaciteit. Schroefveren boden een meer comfortabel rijgedrag. Door een vergrendelbaar midden-differentieel aan de tussenbak toe te voegen, kreeg de Defender permanente vierwielaandrijving (op de weg). Beide wijzigingen waren afgeleid van de Range Rover en ook het interieur werd verder gemoderniseerd.
De meest opvallende veranderingen waren de motorkap over de volledige lengte en een geïntegreerde grille en koplampen over de volledige breedte, een voorruit uit één stuk en verbrede wielkasten die nieuwe assen met bredere spoorbreedte bedekten. Terwijl de motor aanvankelijk werd overgenomen van de Series III, werden geleidelijk een nieuwe serie modernere en krachtigere motoren geïntroduceerd.
Land Rover Defender
EZ Electric Power Steering en Land Rover
EZ Power Steering produceert stuurbekrachtigingssets voor de Series- en Defender-modellen. Omdat de Series modellen een stuurkolom uit één stuk hebben (zonder kruis koppeling of Hardy schijf) levert ons bedrijf deze kits met een nieuwe worm en sector, lagers en pakking, zodat het originele stuurhuis gereviseerd kan worden tijdens de installatie en de originele stuurkolom niet gezaagd of gelast hoeft te worden.